Księgowość w małej firmie

Założenie własnej działalności gospodarczej nakłada na nowego przedsiębiorcę wiele obowiązków. Jednym z nich jest konieczność prowadzenia księgowości, czyli dokumentowania wszystkich przychodów oraz rozchodów firmy, co ma za cel późniejsze obliczenie należnego podatku.

księgowość

Najczęściej firmy w Polsce wybierają rozliczanie się według skali podatkowej. W ten sposób podatek można obliczyć precyzyjnie, a dodatkowo korzystać także z opcji odliczeń podatkowych i ulg.

Księgowość prowadzona własnoręcznie to skomplikowane, zwłaszcza dla niedoświadczonej osoby, zadanie. Wymaga ono przynajmniej podstawowej znajomości reguł księgowości, także zmieniającego się prawa, co powoduje, że początkujący nieraz narażają się na liczne błędy i związane z nimi kontrole urzędów skarbowych.

W jaki sposób można prowadzić księgowość łatwiej?

  • programy komputerowe – często tanie, pomocne, bo podpowiadają, jak księgować, ale nie są idealne, ponieważ wymagają poświęcenia dużej ilości czasu na zapoznanie się z nimi i następnie księgowanie samemu
  • własna księgowa – zasadniczo najdroższe rozwiązanie, które polega na stworzeniu dodatkowego miejsca pracy, polecane tylko dla dużych firm
  • biuro rachunkowe – to polecane rozwiązanie dla większości przedsiębiorstw, zarówno małych, jak i dużych, miesięcznie koszty rozpoczynają się od około 100 złotych zależnie od zakresu prac

Oferty biur rachunkowych można znaleźć bez problemu w internecie, a przykładową ofertę zobaczyć można np. pod adresami: ksiegowebiuro.pl lub 12bilesko.pl.